Boerderijen aan de Gaag

Op dinsdag 13 december 2016 houdt Frits van Ooststroom, boerderijdeskundige, op uitnodiging van de Historische Vereniging Oud-Schipluiden een lezing over ‘de boerderijen aan de Gaag’.
De bijeenkomst vindt plaats in Het Notenschip, Schoolplein 4 te Schipluiden, aanvang 20.00 uur.

lezingboerderijenlangsdegaagDe Gaag tussen Schipluiden en Maasland vormde de grens tussen de klei van het Westlanddek en het centrale veengebied van Midden-Delfland. Terwijl in het veengebied de boerderijen verspreid in het landschap liggen (meestal op kreekruggen), staan de boerderijen ten noorden van de Gaag veelal langs de weg (Gaagweg, Oostgaag en Westgaag). Het aantal boerderijen is aanzienlijk. Er zijn boerderijen uit de zestiende eeuw tot een meer recente periode. In de lezing zullen veel van deze boerderijen de revue passeren en soms gaan we binnen kijken of werpen we een blik op het erf. Het wordt een afwisselend geheel met veel mooie afbeeldingen.

Frits van Ooststroom, lid van onze vereniging, heeft veel onderzoek gedaan naar de historische boerderijen in Midden-Delfland.

Museumnieuws

In Museum Het Tramstation, Otto van Zevenderstraat 2 te Schipluiden, is tot half april 2017 de tentoonstelling ‘Wonen in een monument’ te zien. Elf monumenten worden belicht, namelijk de olieslagerij Mercurius en een tuinderswoning in Den Hoorn, de Hofwoning en het schoolhuis in ’t Woudt, de buitenplaats Hodenpijl, boerderij Moerman, het Oude Raadhuis en bakkerij Hoek in Schipluiden, boerderij Keizershof en het rechthuis in Zouteveen, en de Dijkpoldermolen in Maasland. Naast fraai fotomateriaal – ook van het interieur – zijn er aantrekkelijke attributen te zien, waaronder bouwelementen, sculpturen en boerengereedschap.
Openingstijden van het museum zijn in de wintermaanden: Elke zaterdag en eerste zondag van de maand van 14.00-16.00 uur of op afspraak.

Extra hulpkrachten

Na onze oproep hebben twee personen, Dineke Boekestijn en Karin Hoek, zich aangemeld als gastvrouw (suppoost) voor de tentoonstellingen. Inmiddels draaien zij mee. Simon de Wit, ook woonachtig in Schipluiden, gaat ons assisteren bij het beheer van het leden- en vriendenbestand. Wij zijn blij met deze extra hulpkrachten.

Jaarboeken

In verband met de komende feestdagen wijzen wij u op ons boekenbestand, waaronder onze jaarboeken, het boek van ‘t Woudt en andere publicaties. Het zijn mooie presentjes. De boeken zijn te koop tijdens de openingstijden van het museum.

Dominee Hambrouck

Op ons verzoek heeft Lambert van der Aalsvoort, Taiwan-deskundige, zeer recentelijk in Taiwan (Formosa) met vertegenwoordigers van de Presbyteriaanse kerk en de Nederlandse consul gesproken over ons plan om zowel in de Dorpskerk van Schipluiden als in een kerk in Madou, de standplaats van Antonius Hambrouck in Taiwan, een herinneringsobject voor deze predikant te plaatsen. Hambrouck, een held, heeft in de zeventiende eeuw zowel in Schipluiden als in Formosa 15 jaar gearbeid. Het idee is in Taiwan positief ontvangen. Hopelijk leidt deze reactie ook tot financiële steun. Onze crowdfundingsactie heeft tot nu toe ca. € 2.000,- opgeleverd.

Het Geestelijk Kantoor van Delft was een instelling die namens de Staten van Holland de kerkelijke goederen beheerde, die vanaf 1572 tijdens de Opstand in beslag waren genomen. Uit de inkomsten hiervan werden onder meer de predikanten betaald. Een van de donateurs wees ons erop dat ook het traktement van Antonius Hambrouck, die van 1632-1647 in Schipluiden werkte, in dit archief is te vinden. In de publicatie over Hambrouck in ons laatste jaarboek is zijn traktement geschat op zo’n 500 gulden per jaar. Het blijkt 550 gulden te zijn plus nog een bedrag van 50 pond voor extra inspanningen. Zijn collega Johannes Fenacolius, predikant in Maassluis, een grotere plaats, kreeg 700 gulden per jaar en nog een extra bijdrage van 100 gulden.

Toegangshek Keenenburg

De Historische Vereniging Oud-Schipluiden onderzoekt met de gemeente Midden-Delfland of het mogelijk is om het toegangshek van kasteel Keenenburg, dat sinds 1918 in Wassenaar staat, weer terug naar Schipluiden te krijgen. Het college van de gemeente Wassenaar steunt dit streven. Er wordt nu contact gezocht met de eigenaar, een vastgoedbedrijf. Het hek, bestaande uit twee zware pilasters, is in 1778 door een Delftse steen- en beeldhouder gemaakt en daarna naar Schipluiden verscheept. Toen het kasteel eind achttiende eeuw werd gesloopt, is het hek nog ruim een eeuw in het dorp blijven staan. De terugkeer van het hek in Schipluiden past in het streven van de gemeente om de kern van het dorp aantrekkelijker te maken. In dit kader passen ook de uitbreiding van Museum Het Tramstation en de visualisatie van de Keenenburg. Een stichting, waarin de Historische Vereniging Oud-Schipluiden participeert, gaat de uitvoering van het kasteelplan begeleiden. We houden u op de hoogte van de plannen.