Gijsbertus van Marrewijk

Lesbrief Gijsbertus van Marrewijk

Gijsbertus van Marrewijk (1853-1934), een tuinder en vooruitstrevende bestuurder uit Den Hoorn, heeft nu ook een eigen lesbrief. De Historische Vereniging Oud-Schipluiden heeft voor de hoogste groepen van de basisscholen in Den Hoorn een lesbrief ontwikkeld over het leven en werk van deze markante inwoner. Eerder was hij al het onderwerp van een Kindermonumentendag, een musical en een artikel in het laatste jaarboek van de Historische Vereniging. Momenteel is in Museum Het Tramstation te Schipluiden een tentoonstelling over Gijsbertus van Marrewijk en de tuinbouw in Den Hoorn te zien. Van Marrewijk was als bestuurslid betrokken bij allerlei instellingen in het dorp, zoals het kerkbestuur, de veiling, de woningbouwvereniging, de brandverzekering en het Oranjecomité. Als gemeenteraadslid heeft hij zich ingezet voor de komst van gas, elektriciteit en waterleiding. In de lesbrief wordt onder andere aandacht besteed aan zijn grote gezin, het onderwijs van zijn kinderen, de producten op zijn tuin en de groenteveilingen. De eerste exemplaren van de lesbrief zijn door de voorzitter van Oud-Schipluiden overhandigd aan de directeuren van de drie Hoornse basisscholen.

Download de lesbrief Van Marrewijk (PDF).