Boek en tentoonstelling Joods leven in het Westland

joodslevenwestlandHet verhaalt de 200-jarige geschiedenis van een Joodse gemeenschap in het Westland die excellent integreerde en jarenlang een synagoge had in Naaldwijk.
In WO II werden de laatste Joodse bewoners afgevoerd; als cultureel erfgoed is bovengronds nog een Joodse begraafplaats aanwezig, thans eigendom van de Nederlands Israëlitische Gemeente in Den Haag, evenals het gebouw van de voormalige synagoge en ondergronds een mikwe, religieus bad.

Het boek met titel ‘Joods leven in het Westland’ (ISBN: 978-90-79042-00-5), 192 bladzijden, is uitgegeven door het Genootschap Oud-Westland; verkoopprijs € 20,95.

Het boek met een vijftiental auteurs geeft een compleet overzicht van het Westlandse Joodse leven, bijvoorbeeld een 17e -eeuws stuk waarin de ‘bekering van de Joden’ wordt beschreven, Koshere Kaas uit Midden-Delfland, de oorlogstijd met roerende maar ook spannende onderduikverhalen, het transport van 10.000 Joodse kinderen door mevrouw Truus Wijsmuller via Hoek van Holland, onderduik van familie Gudema in Hodenpijl en bij Van Vliet van de broers Matz, alsmede herinneringen van de weinige overlevenden. Ook wordt een hoofdstuk gewijd aan Joodse schilders en het Westland met bijzondere aandacht voor bohemien-schilder Anton van Teijn. Voorwaar een document humaine met fraaie afbeeldingen en dito illustraties.

Het boek werd mede gesponsord door het Prins Bernard Cultuurfonds, de Nederlands Israëlitische Gemeente Den Haag, Stichting Levi Lassen en enige Westlandse fondsen.

Expositie Joods Leven

Momenteel vindt een expositie Joods Leven plaats in het Westlands Museum te Honselersdijk. Op de website van het Genootschap Oud-Westland en Westlands Museum staan verdere bijzonderheden over dit fraaie inhoudsvolle boek en bijzondere tentoonstelling.